Bagaimana untuk RECOVER fail yang dipadam dari memori SD

Pulihkan foto, muzik, video atau sebarang fail yang dipadamkan dari memori SD (kad SD atau mikro SD) dari telefon Android anda mungkin melalui program pemulihan data.

Tetapi pertama sekali, perkara pertama yang perlu anda lakukan selepas memotong satu atau beberapa fail tanpa perlu melakukannya adalah dengan berhenti menggunakan telefon anda . Walaupun anda tidak dapat melihat fail tersebut, mereka masih boleh berada di sana, tetapi jika anda menggunakan telefon bimbit anda, mungkin anda menulis semula memori, menjadikan fail-fail yang dihapuskan secara jelas dan tidak dapat dikembalikan.

Yang ideal adalah untuk memulihkan fail yang dipadam dari kad memori dari PC (walaupun kita juga bercakap tentang APP mudah alih). Iaitu, anda mengeluarkannya dari telefon bimbit dan sambungkannya ke komputer menggunakan penyesuai SD mikro.

Pulihkan fail yang dipadam dari kad SD

Recuva (Windows)

Oleh kerana program ini dalam bahasa Sepanyol, ia mudah. Pertama sambungkan kad mikro SD ke PC. Kemudian, pasang dan jalankan program "Recuva" pada PC Windows anda. Ikuti langkah yang ditunjukkan oleh pembantu program. Ringkasnya, ia akan meminta anda fail yang anda ingin pulih (foto, video, dokumen) dan di mana fail tersebut (dalam kes ini anda perlu memilih SD mikro dimasukkan). Sebaik sahaja anda selesai mencari fail pada kad, klik kanan pada fail yang anda mahu pulih dan pilih pilihan "Pulihkan apa yang diserlahkan".

Terdapat kod warna yang akan membolehkan anda mentafsirkan hasil Recuva: merah menunjukkan bahawa ia adalah fail yang pasti tidak dapat dipulihkan, kuning menunjukkan bahawa, walaupun ia dapat dipulihkan, fail itu mungkin rosak, dan hijau mengatakan bahawa fail boleh dipulihkan tanpa masalah.

PhotoRec (Windows, Linux, Mac)

Recuva disyorkan kerana mudah digunakan, tetapi jika dengan program itu fail anda rosak (contohnya, foto dengan jalur warna atau video yang tidak dibuka) atau tidak pulih sama sekali, anda harus menggunakan program yang lebih berkuasa seperti PhotoRec. Ia tidak dijamin bahawa dia akan memulihkan segala-galanya, tetapi dalam kes-kes tertentu dia melakukan lebih daripada Recuva.

Cara menggunakannya

Langkah 1 Sambungkan SD mikro ke PC dan jalankan program PhotoRec dengan klik dua kali (unzip muat turun dan pilih fail "photorec"). Jangan takut dengan apa yang anda lihat: ia adalah program berasaskan DOS, tetapi tidak begitu sukar untuk digunakan, walaupun dalam bahasa Inggeris.

Langkah 2 Tunggu program mengesan unit atau media yang disambungkan. Dengan kekunci anak panah papan kekunci, pilih huruf yang diberikan oleh PC ke SD mikro (semak ini dengan pergi ke "My Computer") dan tekan Enter. Dalam kes saya, kad SD saya mempunyai huruf "G", jadi saya memilih "Drive G".

Langkah 3 Pilih pemisah memori: jika anda ingin mencari seluruh kad SD, pilih pilihan yang mengatakan "Tidak diketahui ... [Whole Disk]".

Langkah 4 Pilih sistem fail kad SD anda. Untuk mengetahui ini, pergi ke "My Team", klik kanan pada unit SD mikro dan pilih "Properties". Semak di mana ia mengatakan "Sistem fail". Dalam kes saya, kad saya adalah FAT32, jadi saya memilih pilihan [Lain] di mana sistem fail FAT disertakan.

Langkah 5 Skrin berikut akan memberi anda pilihan untuk memilih direktori di mana fail yang dipulihkan akan disimpan: tekan kekunci C untuk menyimpannya dalam direktori lalai (dalam Windows, ini akan menjadi seperti C:\Users\NombredeUsuario\AppData\Local\Temp\Rar$EX00.292\testdisk-7.0 ).

Langkah 6 (Akhir). Ia hanya menunggu program untuk memulihkan semua fail. Anda perlu pergi ke direktori yang disebutkan untuk melihat fail yang pulih, yang mesti berada di dalam folder dengan nama yang serupa dengan "recup_dir.1".

Jangan tertipu dengan nama program ini, kerana bukan hanya mengambil gambar tetapi semua jenis fail.

Foto DiskDigger (Android)

Kelebihan aplikasi ini ialah anda boleh memulihkan foto yang dipadam dari SD mikro secara langsung dari telefon bimbit (walaupun dalam resolusi rendah sahaja). Dan jika Android anda mempunyai hak akar, anda juga boleh memulihkan fail dari ingatan dalaman dengan aplikasi yang sama ini.

DiskDigger juga tersedia untuk Windows. Dan sebenarnya, jika anda benar-benar peduli tentang fail anda pada kad memori, anda harus melakukan pemulihan dari PC dengan program yang disebutkan di atas.